(98) 913 687 4610
 ایران، یزد


میبد شهر سفال و زیلو | جاذبه‌های گردشگری میبد

جاهای دیدنی میبد

جاذبه‌های گردشگری میبد


20 جاذبه گردشگری، اثر تاریخی و جاذبه طبیعی میبد


میبد شهری در شمال استان یزد است. بنابر پاره‌ای از شواهد میبد به عنوان یکی از نخستین مناطق یکجانشینی در مرکز ایران به‌ شمار می‌رود. این شهر در ۵ آذر ۱۳۹۷ به عنوان شهر جهانی زیلو انتخاب شد. شهر میبد پیشینه‌ای چندین هزار ساله دارد که بافت تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده‌است. کهن‌ترین سند هویت تاریخی و آغاز شهرسازی در استان یزد، نارین قلعه میبد است که در دوره ساسانیان، ارگ حکومتی بوده‌است. شهر میبد به واسطۀ قرارگیری در مناطق کویری، دارای خاکی مناسب برای تولید انواع سفال است. لذا این شهر به یکی از مراکز اصلی تولید سفال و سرامیک در ایران تبدیل شده‌است. در گوشه و کنار شهر میبد می‌توان کارگاه‌های زیلوبافی و سفالگری کوچک و بزرگی را مشاهده کرد که به تولید محصولات گوناگون به عنوان صنایع دستی میبد می‌پردازند. پوشش گیاهی فقیر، اندک و پراکنده بارزترین صفات طبیعت میبد است. از مکان‌های دیدنی میبد می‌توان به نارین قلعه، کاروانسرای شاه‌عباسی، چاپارخانه، یخچال خشتی، خانه سالار، برج کبوترخانه، بازار سفال و مسجد جامع میبد اشاره کرد.

نارین قلعه میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

جاهای دیدنی میبد- نارین قلعه

نارین قلعه میبد

نارین قلعه یا نارنج قلعه با قدمت 4000 سال قبل از میلاد، قدیمی‌ترین بنای تاریخی میبد و کهن‌ترین ارگ حکومتی جهان می‌باشد. این قلعه که معروف‌ترین مقصد گردشگری میبد است، بزرگترین بنای خشت و گلی به جا مانده از دوران قدیم در سراسر جهان است. ویرانه‌های این سازه در ارتفاع 40 متری از پایه آن قرار دارد. چهار برج کل محوطه را احاطه کرده‌اند و یک دروازه بزرگ دسترسی به قلعه را فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد این سازه در طول اعصار، قربانی زلزله‌های متعددی بوده‌است. باورش سخت است که سازه‌ای از آجر و گل بتواند برای قرن‌ها مقاوم باشد. وقتی از پله‌های قلعه بالا می‌روید، به تراسی می‌رسید که منظره‌ای باورنکردنی از میبد را به نمایش می‌گذارد، شهری قدیمی در پس‌زمینه، پر از خانه‌های خشتی با سقف‌های مواج، بادگیرها، گنبدها، مناره‌ها و طاق‌ها. مردم محلی شهر معتقدند این قلعه توسط سلیمان نبی، ساخته شده و محلی برای پنهان کردن گنج‌ها بوده‌است. اما بررسی‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که قدمت این قلعه به دوران هخامنشیان می‌رسد. این قلعه در دوران ساسانیان ارگ حکومتی بوده و سکه‌ای متعلق به دوران ساسانیان در این منطقه پیدا شده‌است. نارین قلعه که از دیدنی‌های میبد است، بیضی شکل است و داخلش اتاق‌های تودرتو، راه‌های زیرزمینی، مسجد، حمام، بازار و گذرگاه هم ساخته شده‌است. روی دیوارهای قلعه سوراخ‌هایی است که وظیفه تامین نور داخل را بر عهده دارند.

یخچال خشتی میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

آثار تاریخی میبد- یخچال خشتی

یخچال خشتی میبد

یخچال تاریخی میبد، یخچالی خشتی مربوط به دوره صفویه است. این یخچال ۴ قسمت اصلی شامل حوض یخ‌بند، دیوارهای سایه‌انداز، بند اصلی و مخزن یخ دارد. داخل این یخچال یک گودال شش متری است که در آن یخ جمع می‌کردند و رویش را با کاه می‌پوشاندند تا در تابستان از این یخ‌ها استفاده کنند. این یخچال به‌طور کامل از خشت و گل خام ساخته شده و هنوز هم قسمت زیادی از این بنا باقی مانده است. این یخچال خشتی، که از آثار تاریخی میبد محسوب می‌شود، در سال ۱۳۷۵ ثبت ملی شده‌است. جالب است بدانید که بناهایی مثل یخچال خشتی میبد که طراحی آنها با زیست بوم منطقه سازگاری کامل دارند، در دسته سازه‌های سبز قرار می‌گیرند.

یخچال دوقلوی سیرجان یخچالی خشتی در استان کرمان

برج کبوترخانه میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

جاهای دیدنی میبد- برج كبوترخانه

برج كبوترخانه میبد

ساخت کبوترخانه، یکی از تجربیات ارزنده کشاورزی سنتی یزد و اصفهان است که ‌در استان یزد دو کبوترخانه میبد و کسنویه باقی مانده است. پیش از رواج کودهای شیمیایی کشاورزان مناطق کویری یزد و اصفهان از فضله پرندگان برای افزایش بهره‌وری خاک استفاده می‌کردند و برای‌این منظور بناهایی که کبوترخانه نامیده می‌شد، در اطراف آبادی‌ها می‌ساختند. برج کبوترخانه میبد که از قدیمی‌ترین کبوترخانه‌های ایران است، برجی استوانه‌ای است که داخل آن چهار‌هزار لانه کبوتر وجود دارد. نوار سفید رنگی برای جذب کبوتران دور تا دور برج کشیده شده‌است. این برج تاریخی میبد در برابر خطر حمله دیگر حیوانات مانند مارها به کبوترها بسیار ایمن بوده‌است. در دوره قاجار برای جلوگیری از ورود پرنده‌های وحشی، قلعه‌ای شش‌ضلعی ساخته شد. جذابیت این کبوترخانه بیشتر به فضای داخلی‌اش است. لانه‌های کوچکی در ستون‌های اینجا ساخته بودند و هر پرنده داخل یکی از آنها جا می‌گرفت. برج کبوترخانه میبد که از جاذبه‌های گردشگری میبد محسوب می‌شود برای گردشگران خارجی بسیار جذاب بوده و آن را آپارتمان لاکچری برای کبوترها نامیده‌اند.

قلعه مهرجرد میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

آثار تاریخی میبد- قلعه مهرجرد

قلعه مهرجرد میبد

قلعه مهرجرد، قلعه‌ای تاریخی متعلق به دوره‌های زندیه و افشاریه در شهر میبد یزد است. این قلعه از خشت و گل ساخته شده و ۳ طبقه دارد. درِ ورودی آن، از چوب ساخته شده که نشان از قدمت آن دارد. حصارهای قلعه مهرجرد، چینه‌ای بوده و روی آن‌ها تزییناتی از مصالح اصلی کار شده‌است. قلعه مهرجرد در شهر میبد، در محله‌ای به نام "درقلعه" قرار دارد. این قلعه که از دیدنی‌های میبد به شمار می‌رود ثبت ملی شده‌است.

قلعه بارجین میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

جاهای دیدنی میبد- قلعه بارجین

قلعه بارجین میبد

قلعه بارچین در روستایی به نام بارچین در شرق میبد قرار دارد و از جاهای دیدنی میبد و یکی از جاذبه‌های گردشگری میبد محسوب می‌شود. این قلعه را اربابان زرتشتی بنا کرده‌اند. از این بنا به‌منظور پناه گرفتن در مواقع ناامنی استفاده می‌شده است. مصالح اصلی به کار رفته در این بنا عمدتاً خشت و گل است ولی در بعضی از جاهای این قلعه از بتن محکمی بنام ساروج که ترکیبی از سفیده تخم‌مرغ، آهک و خاکستر است نیز استفاده شده‌است. این قلعه دو طبقه است و چهار برج ساده در چهار گوشه دارد. ورودی آن در قسمت شمالی قرار دارد. بالای سردر ورودی یک اتاق ساخته شده که مختص ارباب قلعه بوده‌است. مردم روستا در هنگام خطر در این دژ پناه می‌گرفته‌اند. اتاق‌های قلعه برای افراد خاص بوده و هرکس با توجه به مقام و موقعیتش در آن‌ها اسکان داده می‌شده است. این قلعه از آثار معماری بازمانده از دوره قاجار است و وجه تسمیه بارچین از نام بانی زرتشتی آن گرفته شده‌است.

کاروانسرای شاه‌عباسی | جاذبه‌های گردشگری میبد

آثار تاریخی میبد- کاروانسرای شاه‌عباسی

کاروانسرای شاه‌عباسی میبد

کاروانسرای شاه‌عباسی میبد از کامل‌ترین و معروف‌ترین کاروانسراهای بین راهی ایران است و از آن دسته از آثار تاریخی میبد است که هر گردشگر ایرانی و خارجی را سمت خود جذب می‌کند. این کاروانسرا شامل بخش‌های زیادی مانند هشتی ورودی، حیاط مرکزی، ایوان بیرونی، حوضخانه و مهتابی، چهار هشتی دیدنی و زیبا و صد ایوان و اتاق برای مسافران است. این بنا از جمله کاروانسراهای بین راهی عصر صفویه است. محوطه‌های خارجی و داخلی این بنا دارای ایوان‌ها، اطاق‌ها و فضاهای سرباز و سرپوشیده و اماکن متنوع برای اقشار مختلفی است که همراه کاروان بوده‌اند. حیاط کاروانسرا دارای ۲۴ حجره می‌باشد که در مجموع تعداد حجره‌های داخلی و خارجی این بنا به ۱۰۰ حجره می‌رسد. در میانه حیاط کاروانسرا حوضچه کوچکی واقع است که آب قنات در آن جاری است. یکی دیگر از اجزای این مجموعه آب‌انبار بزرگی است که در نزدیکی آن بنا شده‌است. این آب‌انبار دارای یک گنبد آجری و چهار بادگیر بلند است. در درون این مجموعه، رستوران شاه‌عباسی میبد، قرار دارد که معماری فوق‌العاده جذابی دارد. کاروانسرای ایزدخواست آباده یکی دیگر از نمونه کاروانسراهایی است که به دستور شاه‌عباس صفوی بنا شده‌است و دیدنش خالی از لطف نیست.

چاپارخانه میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

جاهای دیدنی میبد- چاپارخانه

چاپارخانه میبد

چاپارخانه میبد یکی از مراکز مهم پستی و چاپاری قدیم بوده‌است و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. این چاپارخانه در مسیر راه باستانی ری-کرمان و کنار کاروانسرای شاه‌عباسی میبد قرار دارد. ساختمان این بنای تاریخی میبد به‌صورت دژ یا قلعه ساخته شده‌است؛ دلیل این موضوع این است که این چاپارخانه مکانی برای حفظ و نگهداری امانت‌های دولتی، نامه‌ها و پیام‌های مهم بوده‌است. در این چاپارخانه اتاق‌هایی مخصوص رئیس چاپارخانه، پیک‌ها، نگهبانان و مکان‌هایی برای نگهداری اسب‌ها تعبیه شده‌است و از دیدنی‌های میبد به شمار می‌رود.

روستای مزرعه کلانتر میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

آثار تاریخی میبد- روستای مزرعه کلانتر

روستای مزرعه کلانتر میبد

روستای مزرعه کلانتر از روستاهای زرتشتی‌نشین میبد است. مردم این روستا به زبان فارسی، با گویش یزدی سخن می‌گویند. در بافت روستا خانه‌هایی دیده می‌شود که بر روی سطح شیب‌دار به سمت غرب احداث گردیده است و نظام مهندسی خاصی بر این مجموعه حاکم است. هرکدام از خانه‌ها دارای دالان‌های طولانی است و پلان‌های دو خانه چنان با هم طراحی شده‌است که از فضای پشت بام نمی‌توان آنها را از هم تفکیک کرد. سبک معماری چهار صفه‌ای خانه‌های خشت و گلی، با بادگیرهای فراز خانه‌ها، چشم‌انداز زیبا و بی‌نظیری پدید آورده‌است. درختان توت، پسته و انار، در میان خانه‌ها و در اراضی اطراف، بر زیبایی روستا افزوده است. آتشکده روستا و زیارتگاهی که در نزدیکی آن قرار دارد، از اماکن مقدس و مذهبی روستاست و مردم روستا در این مکان‌های مقدس به نیایش اهورامزدا و برگزاری مراسم مذهبی می‌پردازند.

روستای مزرعه کلانتر میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

بردن آتش درمهر به خانه

مراسم زرتشتیان میبد

مزرعه کلانتر از روزگاران گذشته در مسیر راه‌های تجاری و ارتباطی قرار داشته و به همین جهت واجد ارزش‌‌های تاریخی و گردشگری است. در این روستا آثاری از آب‌انبارهای قدیمی، آسیاب‌‌های آبی و بقایای قلعه تاریخی به جا مانده است. آتشکده روستا و زیارتگاهی که در نزدیکی آن قرار دارد از اماکن مقدس و مذهبی مردمان این روستا است و همه‌ساله جشن‌ها و آیین‌های مقدس زرتشتیان در این روستا برگزار می‌‌شود. مردم روستای مزرعه کلانتر به هنگام فرارسیدن فصل بهار به استقبال عید نوروز می‌‌روند. آتش‌‌افروزی در آخرین چهارشنبه سال و چیدن سفره هفت‌‌سین از جمله مراسم فرارسیدن فصل بهار است. جشن مهرگان، که در دهمین روز مهرماه برپا می‌شود یکی از اعیاد زرتشتیان و جزیی از فرهنگ بومی مردم میبد است. همچنین جشن سده که دهم بهمن برگزار می‌شود یکی دیگر از جشن‌های زرتشتیان است که در این روستا برگزار می‌شود. مزرعه کلانتر به عنوان یک روستای زرتشتی‌نشین نمادی از زندگی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در کشورمان است.
توضیح تصویر: زرتشتیان روستای مزرعه کلانتر کمی از آتش درمهر را برای همازوری به خانه‌هایشان می‌برند.

زیارتگاه چک چک اردکان | جاذبه‌های گردشگری میبد

جاهای دیدنی میبد- آتشکده چک چک

آتشکده چک چک اردکان

چَک چَک "چک چکو" یا "پیر سبز" یکی از زیارتگاه‌های مهم زرتشتیان در استان یزد، نزدیکی شهرستان اردکان قرار دارد. همه ساله ۲۴ تا ۲۸ خردادماه، زرتشتیان سراسر جهان در این مکان مقدس گردهم می‌آیند و با انجام مراسم‌هایی مانند سدره پوشی، گهنبار خوانی، پخش نذری، نیایش همگانی، زمان خود را در این زیارتگاه سپری می‌کنند. در میان عموم شهرت یافته که این مراسم حج زرتشتیان است. در 10 مهر به مناسبت شروع پاییز جشن مهرگان در چک چک برگزار می‌شود. در این جشن، مردم لباس ارغوانی می‌پوشند و شش روز به شادی می‌پردازند. ورود به مراسم زرتشتی‌ها آزاد نیست. برای ورود به زیارتگاه، به نشانه احترام باید کفش‌ها را از پا درآورد و کلاه بر سر نهاد. آتشکده چک چک حدود ۳۶۰ پله سیمانی دارد. در طول مسیر پیچ در پیچ آتشکده، نوشته‌هایی از اوستا روی دیوار دیده می‌شود.

زیارتگاه چک چک | جاذبه‌های گردشگری میبد

آیین جهانی زرتشتیان در چک چک

آیین جهانی زرتشتیان در چک چک

این زیارتگاه شامل یک محوطه، مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و بنای آتشکده است که به صورت پلکانی بنا شده و پنج طبقه نامنظم دارد. بام هر طبقه حیاط طبقه بالایی خود است. در داخل زیارتگاه که به شکل دهانه غار است درخت چنار تنومندی با قدمت بیش از هزارسال قرار دارد. کف زیارتگاه با سنگ مرمر پوشیده شده و از بخشی از سقف قطرات آب چکه بر زمین می‌ریزد و احتمالا علت نام‌گذاری این محل، همین باشد. چند شعله شمع به‌ طور دائم در زیارتگاه روشن است و محلی برای سوزاندن عود یا چوب مقدس وجود دارد. تصاویری از بزرگان دین زرتشتی، زینت‌بخش محوطه کوچک زیارتگاه است. در کف محوطه ظرف‌هایی برای جمع‌آوری آب گذاشته‌اند که بخشی از آن‌ برای تبرک به زائرین اهدا می‌شود و بخشی دیگر نیز به مصرف خوراکی می‌رسد. چک چک که از جاهای دیدنی میبد و اردکان است برای گردشگران فوق‌العاده جذاب است.

آثار تاریخی میبد- موزه زیلو

موزه زیلو میبد

زیلو از قدیمی‌ترین صنایع دستی ایرانی است که از آن به‌عنوان زیرانداز در خانه‌ها یا مساجد، مدرسه‌ها و زیارتگاه‌ها استفاده می‌شده است. طبق شواهد تاریخی، بافت زیلو از قدیم در شهرهای استان فارس، خراسان، آذربایجان و شهرهای کویری رواج داشته است. در یزد نیز بهترین زیلوها در میبد بافته می‌شده است. موزه‌ی زیلو در میبد در سالن شرقی کاروانسرای میبد قرار دارد. با ساخت این موزه، زیلو به ایرانیان و جهان معرفی شد. موزه زیلوی میبد، اولین و تنها موزه زیلو در کشور است. بازدید از این موزه رایگان است و از دیدنی‌های میبد است.

موزه سفال میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

جاذبه گردشگری میبد- موزه سفال

موزه سفال میبد

موزه سفال میبد یک موزه تخصصی در مجموعه آب‌انبار حاج محمدعلی است که متعلق به دوره قاجار بوده‌است. در این موزه بیش از ۱۰۰ شی سفالی قرار دارد که به دوره‌های مختلفی مربوط هستند. این اشیا شامل سرویس‌های سفال، ظروف مختلف و سفال‌های قدیمی هستند. قدیمی‌ترین اثر این موزه، یک کوزه سفالی است که آن را به دوره مادها نسبت می‌دهند. این اثر در محوطه‌های باستانی میبد کشف شده‌است.

جاذبه گردشگری میبد- بازار سفال

بازار سفال میبد

از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی در شهر باستانی میبد می‌توان به بازار سفال آن اشاره کرد که به آن کرخونه یا کرخانه گویند. در این بازار سنتی می‌توانید انواع ظروف سفالی لعاب‌دار و تزیینات ساخته شده از سفال را تهیه کنید و به عنوان صنایع دستی این شهر به یادگار ببرید. از جمله ظروف سفال متنوعی که در بازار سفال میبد، به فروش می‌رسد می‌توان از کوزه و سبو، تپو، دیگ و دیزی، کاسه سفال، گاودوشه، ظروف لعاب‌دار مثل بشقاب، قندان، لیوان و دوری نام برد. عموما خرید سفال میبد، در این بازار صورت می‌گیرد.

بومگردی لب خندق میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

جاذبه گردشگری میبد- بومگردی لب خندق

بومگردی لب خندق میبد

اقامتگاه لب خندق در محله بیده شهرستان میبد واقع شده‌است. این خانه طراحی شده با خشت و گل، دارای یک حیاط بسیار باصفا، 4 اتاق اصلی، آب‌نما و تخت‌های چوبی و سنتی با چشم‌انداز بسیار زیبا است. قدمت این اقامتگاه به دوران قاجار برمی‌گردد و بخاطر اینکه کنار یک خندق قرار دارد، این نام برایش انتخاب شده‌است. انتهای حیاط، راهی برای رفتن به داخل خندق تعبیه شده که با ورود به آن، تجربه فوق‌العاده‌ای را خواهید داشت. اقامتگاه لب خندق در سال 1397 توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت رسمی شده و یک اقامتگاه نسبتا کامل و بسیار مناسب برای گردشگران شهر میبد است. پارک سنجد که یکی از جاهای سرسبز میبد است، در حوالی این اقامتگاه قرار دارد.

آب‌انبار کلار | جاذبه‌های گردشگری میبد

جاذبه گردشگری میبد- آب‌انبار کلار

آب انبار کلار میبد

آب‌انبار کلار میبد روبروی در ورودی کاروانسرای شاه‌عباسی قرار گرفته و توازن معماری زیبایی به ساباط و سردرگاه بخشیده است .این بنا، در این مجموعه منزلگاهی بسیار مهم و مورد نیاز کاروانیان بوده‌است. ساخت آب‌انبار، براساس سنگ نوشته آن مربوط به قرن ۱۱ هجری‌قمری است و در دسته آثار تاریخی میبد قرار دارد.

مسجد جامع میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

جاذبه گردشگری میبد- مسجد جامع

مسجد جامع میبد

بنای مسجد جامع میبد به قرن دوم هجری قمری برمی‌گردد و جزء آثار تاریخی جذاب میبد است. قسمت‌های مختلف این مسجد مانند گرمخانه، گنبد، شبستان‌های تابستانه و زمستانه، ایوان، هشتی و مسجدهای حسنعلی و امام حسن، در دوره‌های مختلف تاریخی ساخته شده‌است. مسجد جامع میبد از چندین مسجد تشکیل شده و دارای ایوان می‌باشد. مساحت این مسجد عظیم و باشکوه تاریخی حدود سه‌هزار مترمربع است. ساختمان کهن مجموعه با خشت و گل بنا شده و چندان تنوع مصالح ندارد.

از مسجد جامع میبد تا وزیرخان پاکستان

روستای بیده میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

روستاهای میبد- روستای بیده

روستای بیده میبد

منطقه بیده میبد، یکی از سایت‌های باستانی شهرستان میبد است و قدمت آن حدود ۱۵ هزار سال پیش برآورد شده‌است. در این منطقه، که از روستاهای میبد محسوب می‌شود، بناهای تاریخی بی‌نظیری مانند روستای کندوان که روی تپه واقع شده، آسیاب آبی، مسجد زیرک، پیر چراغ، برج صاحب‌الزمان، آرامگاه سیدابوالقاسم، خانه تاریخی برونی، آب‌انبار جواد، کوچه اصفهانی‌ها، ساباط، خانه مختاری‌ها، تپه‌های باستانی، رودخانه بوم کن، خانه صاحب جان، شهر زیرزمینی و بناهای متعدد دیگر وجود دارد که هر کدام از آنها با ویژگی‌های خاص معرف معماری کم نظیر مردمان این دیار است. این محله تاریخی همچنین دارای کوچه‌پس‌کوچه‌هایی است که بر روی آنها طاق‌های ضربی دیده می‌شود.

کوچه های دالانی بیده میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

کوچه‌های دالانی بیده میبد

کوچه‌های دالانی بیده میبد

اکثر خانه‌های منطقه بیده میبد، در یک طبقه با سقف مسطح و پنجره‌های کوچک ساخته شده‌اند. برخی از خانه‌های روستا، سقف‌های گنبدی دارند. مصالح عمده به کار رفته در ساخت خانه‌ها شامل خشت، گل، آجر و آهن است. کوچه‌های روستا، تنگ و باریک، پیچ در پیچ و تو در تو می‌باشد. معماری روستا که جلوه بسیار زیبایی دارد، از طبیعت کویری منطقه متأثر شده‌است. چشم‌انداز تپه‌های شنی پیرامون روستا، منظره شگفت‌انگیزی به آن داده‌است. روستای بیده همراه با تعداد زیادی جاذبه گردشگری که در آن واقع است، جزو مقاصد گردشگری شهرستان میبد استان یزد محسوب می‌شود.

خانه سالار میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد یزد

جاذبه گردشگری میبد- خانه سالار

خانه سالار میبد

خانه سالار میبد یکی از خانه‌های اشرافی میبد مربوط به دوره قاجار می‌باشد. معماری خانه به صورت عمارتی چهار جبهه‌ای در دورتادور یک حیاط مركزی می‌باشد و ۴ باغچه به‌همراه فضاها و اتاق‌های متعدد دارد. در قسمت جنوبی این بنای تاریخی، ‌یک ایوان بلند از میان درختان نارنج قد کشیده است که بیانگر رونق و شلوغی زیاد خانه در گذشته می‌باشد. در جبهه شمالی هم یک اتاق سه‌دری زیبا در میان راهرویی جالب قرار دارد که به فضای هشتی خانه می‌رسد. این هشتی، دارای ۳ ورودی می‌باشد که یک‌طرف به سمت باغ، طرف دوم به داخل خانه و طرف سوم هم به ورودی خانه باز می‌شود. خانه سالار، از ۴ طرف در میان باغ‌های انار و میوه و تعدادی از خانه‌های اعیانی شهر میبد قرار گرفته‌است. از داخل باغ، یک نهر آب روان می‌باشد که درگذشته، از قنات سیراب می‌شده و امروزه به خاطر خشک شدن قنات، آب آن از چاه تأمین می‌شود. خانه سالار که از جاذبه‌های گردشگری میبد است در نزدیکی کاروانسرای شاه‌عباسی قرار دارد.

خدیجه خاتون | جاذبه‌های گردشگری میبد

جاذبه گردشگری میبد- خدیجه خاتون

خدیجه خاتون میبد

امامزاده خدیجه خاتون میبد یزد معروف به امامزاده خجّه خاتون، آرامگاه خواهر امامزاده جعفر یزد و فرزند امام موسی‌بن‌جعفر می‌باشد. این زیارتگاه که از جاذبه‌های مذهبی شهر میبد است، در جنوب بافت تاریخی مهرجرد میبد، كنار قبرستان و مدرسه قدیمی آن قرار گرفته‌است. قدمت امامزاده به قرون ۶ یا ۸ هجری‌شمسی برمی‌گردد و بنای آن، بنایی خشتی با تزیینات لایه‌های داخلی گچ‌اندود می‌باشد. امامزاده خدیجه خاتون از بخش‌های مختلفی مانند گنبد رفیع، ایوان بلند، رواق‌های متعدد، صحن وسیع و شبستان تشکیل شده‌است. ایوان ۱۰ متری زیارتگاه با کاشی‌های معرق فیروزه‌ای تزیین شده و در بالاى آن کتیبه‌ای آبی‌رنگ با خط درشت نصب شده‌است.

بازار سنتی میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

جاذبه گردشگری میبد- بازار سنتی

بازار سنتی میبد

بازارچه محلی خدیجه خاتون هر هفته پنج‌شنبه‌ها در حیاط امامزاده خدیجه خاتون و کوچه‌های منتهی به آن برپا می‌شود و تولیدات محلی، سوغات و صنایع دستی میبد در آن در معرض فروش قرار می‌گیرد. همچنین در این بازار سنتی، شما می‌توانید میوه، سبزی و طیور تولید شده از باغ‌ها و مزارع میبد را مستقیم از تولیدکنندگان تهیه کنید.

آسیاب آبی بیده میبد | جاذبه‌های گردشگری میبد

جاذبه گردشگری میبد- آسیاب آبی بیده

آسیاب آبی بیده میبد

آسیاب آبی بیده با قدمت 900 سال از جمله آثار تاریخی شهرستان میبد و جزء کهن‌ترین آسیاب‌های منطقه است. این آسیاب از آثار تاریخی دوران صفوی است که در امتداد جاده ابریشم و در نزدیکی امـامزاده پیرچراغ میبد واقع شده‌است. فضای آسیاب شامل انبار گندم، محل دپوی آردهای آسیاب شده و محل نگهداری احشام می‌باشد. روش کار آسیاب به این‌صورت است که ابتدا آب وارد یک حوضچه شده و در آنجا پاک و تمیز می‌شود. آب پس از عبور از تخته‌بند حوضچه وارد تنوره عمودی و با فشار زیاد به پرده چوبی وارد و آن را می‌چرخاند و سنگ زیرین همیشه ثابت باقی می‌ماند. گندم کم‌کم از دول وارد سوراخ وسط سنگ شده در بین دو سنگ زیرین و زبرین قرار می‌گیرد و خرد و به آرد تبدیل می‌شود و آب وارده به آسیاب از زیر سوراخ آن خارج و به کشتزارها می‌رود. آسیاب در مناطق خشک ایران روی قنات ساخته می‌شده و تنوره آسیاب در ژرفای زمین کنده می‌شده است که حجم آن بستگی به میزان آب قنات دارد.

پرسش‌های متداول


بناهای تاریخی میبد کدامند؟

میبد پر از بناهای تاریخی است از جمله: برج نارین قلعه، یخچال خشتی، قلعه مهرجرد، کاروانسرای شاه‌عباسی و برج کبوترخانه.


روستاهای زرتشتی‌نشین میبد کدامند؟

روستاهای حسن‌آباد و مزرعه کلانتر.


میبد چه موزه‌هایی دارد؟

موزه زیلو که تنها موزه زیلو در ایران می‌باشد و موزه سفال، موزه‌های با بازدید عموم میبد هستند.


برج‌های تاریخی میبد کدامند؟

نارین قلعه میبد، قلعه مهرجرد و قلعه بارجین.


چرا به آتشکده پیر سبز اردکان، چک چک گویند؟

از بخشی از سقف آتشکده، آب چکه می‌کند برای همین به آتشکده پیر سبز، چک چک می‌گویند.


زیارتگاه چک چک اردکان چند پله دارد؟

آتشکده چک چک اردکان، حدود 360 پله سیمانی دارد.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟